Зіткнувшись з тим, що їх дитина-підліток не хоче вчитися, дорослі губляться і зовсім не знають, що з цим робити. Увазі батьків учнів школи заступник директора з навчально-виховної роботи Світлана Олександрівна Мацієвська, соціальний педагог школи Світлана Михайлівна Лопатюк пропонують дослідження за темою " ПІДЛІТОК НЕ ХОЧЕ ВЧИТИСЯ. ЯК ДОПОМОГТИ".
Крім того, психологом школи Тагуі Гукасян в листопаді 2020 року було проведено соціально-психологічне дослідження "Спорт – твій друг чи ворог?", яке допоможе з’ясувати - як учні ставляться до фізичного розвитку?
Проблем в підлітковий період дуже багато: збій в роботі організму, перехідний вік, погана компанія, погіршення взаємин з батьками, перше кохання і все це дуже сильно турбує їх батьків. Особливо змушує хвилюватися те, що їх син або дочка перестає хотіти вчитися, а це ж може вплинути на подальше навчання у ВНЗ, яке необхідне для гарної кар`єри.
Існує кілька способів, як змусити підлітка вчитися, але для початку треба знайти причини, чому вони не хочуть цього робити.
ОСНОВНІ ПРИЧИНИ НЕБАЖАННЯ ВЧИТИСЯ У ПІДЛІТКІВ
У всіх ситуаціях, що пов`язані з підлітковим віком у дітей, необхідно спочатку аналізувати, а потім тільки обирати якісь кроки зі зміни її в кращий бік. Так потрібно поступати і з навчанням в школі.
Психологи виділяють кілька найпоширеніших причин:
- o Нерозуміння, для чого це потрібно.
- o Втрата інтересу до навчання.
- o Неуспішність у попередні роки навчання - дітям, які мають прогалини в знаннях, дуже важко дається вивчення нового матеріалу, тому вони, просто починають не вчити уроки, посилаючись, що все одно нічого не розуміють.
- o Перевантаження дитини інформацією або гуртками - школа, репетитори і різні гуртки забирають дуже багато часу і сил, тому необхідно обов`язково давати дітям відпочивати серед тижня і на вихідних.
- o Взаємини з протилежною статтю - в ситуаціях сильної закоханості або проблем у відносинах, підліток настільки занурюються в них, що навчання може відходити на другорядний план.
- o Конфлікти в школі: з вчителями або однокласниками - нерозуміння з людьми, з якими він повинен знаходитися цілий день, відбиває бажання відвідувати школу і, відповідно, взагалі вчитися.
- o Складні відносини в родині - сильний тиск з боку батьків іноді провокує зворотну реакцію, також розлучення батьків може привести до такого ефекту.
Щоб вчився підліток самостійно, у нього треба сформувати мотивацію до навчання. А зробити це можна так:
• розкажіть про перспективи його гарного навчання;
- • більше помічайте в ньому добре, ніж погане;
- • не принижуйте при сторонніх за його незадовільні оцінки;
- • допоможіть з навчанням, якщо не можете самі щось пояснити, зверніться до фахівців (репетиторів);
- • залучайте до участі в олімпіадах, конференціях, конкурсах;
- • виховуйте силу волі і прагнення доробляти справи до кінця;
- • проведіть профорієнтацію, тобто разом з підлітком визначитеся з вибором майбутньої професії і дізнайтесь, які предмети для неї необхідно краще знати.
ПОРАДИ ПСИХОЛОГА: ЩО РОБИТИ БАТЬКАМ, ЯКЩО ПІДЛІТОК НЕ ХОЧЕ ВЧИТИСЯ
o Найпростіша причина: навіщо? Підлітки часто не здатні зазирнути в майбутнє і побачити «грандіозні перспективи» сьогоднішніх відмінників. Саме тому аргумент «учись добре, а то станеш двірником» на них не діє.
Варто вдатися до іншого способу: щодня на зрозумілих прикладах доводити школяреві, що освіта допомагає не тільки вступити до університету, але і краще зрозуміти світ, розібратися в усьому навколишньому різноманітті. Цікавість, врешті-решт, ще ніхто не відміняв.
o Не цікаво. Погано збудовані уроки, не захоплюють вчителі. До того ж, діти, які на уроках заважають і не слухають, зазвичай заслуговують славу «безглуздих» і «нероб», а це, погодьтеся, не дуже приємно.
Допоможіть вчителям мотивувати підлітка на навчання - поради психолога наступні: познайомте з людьми, захопленими професією, пов`язаною з настільки не любимим предметом, знайдіть цікаві книги по темі, написані живою мовою.
o Конфлікти. У середній школі діти вчаться не тільки українській, іноземній мові та математиці, а й взаємодії з однолітками і дорослими. У процесі навчання помилки неминучі, і саме вони призводять до непорозуміння і конфліктів - як з однокласниками, так і з учителями.
Постарайтеся з`ясувати, чи все гаразд у дитини в класі. Слухайте уважно, не засуджуючи і не перебиваючи. Допоможіть йому розібратися з цією бідою, поки він ще не вміє робити це самостійно.
o Не та школа. Наприклад, у фізико-математичній школі дитині з гуманітарним складом розуму доведеться несолодко. Подумайте, може бути, ваше чадо більше любить читати книжки, ніж вирішувати завдання? У такому випадку, краще підшукати іншу школу.
Небажання вчитися може мати абсолютно різну природу:
Вчитися дуже складно
Можливо, дитина погано розуміє і засвоює навчальний матеріал. Часто таке трапляється при переводі в нову школу, після тривалого пропуску занять через хворобу або через те, що рівень закладу освіти не відповідає рівню підготовки вашого сина або дочки.
Вчитися дуже нудно
Іноді рівень підготовки учня виявляється, навпаки, занадто високий. Йому може бути просто нудно сидіти на уроках і нецікаво виконувати завдання, що не вимагають від нього ніяких зусиль.
Конфлікт з вчителями
На жаль, це досить часта причина відрази дитини до школи і до навчання взагалі. Якщо вчитель і учень, що називається «не зійшлися характерами», знайти вихід з цього становища може бути непросто.
Конфлікт з однокласниками
Складні відносини з «колегами» по класу можуть надовго відбити у дитини бажання вчитися. Іноді такі конфлікти швидко вирішуються самі собою. Але іноді для їх вирішення потрібно втручання спеціалістів – педагогів і психологів.
Відсутність потреб у нових знаннях
Сучасні діти зациклені на гаджетах. Фахівці стверджують: залежність від них часто позбавляє дитину природної допитливості і тяги до знань.
Зайвий контроль батьків
Іноді з кращих намірів батьки намагаються полегшити дитині процес навчання. Мами і тата беруть всю відповідальність на себе, контролюючи кожен крок школяра. При цьому вони випускають з уваги те, що тим самим позбавляють його зацікавленість у процесі та результаті навчання.
Проблеми зі здоров'ям
У дитини поганий сон і апетит, він насилу прокидається і швидко втрачає сили навіть після нескладної роботи? Варто звернути пильну увагу на стан його здоров'я, звернувшись до педіатра.
Втрата мотивації
Часом у процесі навчання у дитини пропадає мотивація. У перехідному віці діти починають бунтувати проти навантажень навчальної програми, а часом – і самої ідеї отримання шкільного атестата. Цей період треба пережити, намагаючись пояснити дитині важливість шкільної освіти. Якщо проблема стоїть гостро, порадьтеся з дитячим психологом.
Один з найважливіших факторів, що впливають на рівень навчальної мотивації – вік дитини. Найвищий рівень мотивації зазвичай буває в початковій школі, особливо у першокласників: тут і довгоочікуваний новий статус і новизна ситуації, і властиве вікова цікавість.
Якщо дитина відмовляється вчитися у початковій школі, особливо в першому класі, то причини, як правило, бувають двох типів. Це або недостатня психологічна та фізіологічна готовність до школи (ранній вік, особливості дитини), або проблема соціальної адаптації в колективі.
Зазвичай рівень навчальної мотивації знижується на етапі середньої школи. Найнижчим він буває у 8-9 класах, а ось в старшій школі, як правило, знову підвищується.
Що можна зробити, щоб допомогти дитині не втратити інтерес до навчання? Загальні рекомендації для всіх вікових категорій: переглянути та скорегувати навантаження, збільшити тривалість сну, обов'язково включити в розклад дитини спорт і щоденні прогулянки на свіжому повітрі. Важливо розмовляти з дитиною про стосунки з однокласниками та вчителями. Вислуховувати і обдумувати часом плутані і не завжди цікаві для нас, дорослих, розповіді – іноді вони допомагають зрозуміти справжні причини проблеми.
Не знижувати інтерес до навчання допомагає участь у заходах, конкурсах, фестивалях, олімпіадах. Зараз їх величезна кількість – як очні, так і онлайн. Є маса каналів і ресурсів в інтернеті, де завдання нестандартні, а навчання – цікаве.
Нарешті, всім дітям хочеться батьківського схвалення. Навіть підліткам, хоча вони це ретельно приховують.
Молодшим учням важлива похвала батьків і стосунки з учителем – тобто шукаємо «свого» вчителя і цікавимося досягненнями дитини.
У середній школі домінують відносини з ровесниками, тому величезну роль відіграє середовище. До кінця середньої школи багато дітей перестають вчитися, кидають додаткові заняття – спорт, музику. У таких випадках може допомогти кардинальна зміна позашкільних занять. Часто вдалий вибір нового захоплення допомагає підлітку пережити складний вік з мінімальними втратами.
У старших класах велике значення має наявність чітких цілей. Профорієнтація, вибір вузу і набору іспитів – все це допомагає дитині повернути мотивацію до навчання.
Результати соціально-психологічного дослідження "Спорт – твій друг чи ворог?", яке допоможе з’ясувати як учні ставляться до фізичного розвитку.