STOP БУЛІНГ

Адміністрація та педагогічний колектив докладють всіх можливих зусиль для попередження проявів булінгу в нашій школі. Зметою протидії можливості  прояву булінгу ведеться просвітницька та роз'яснювальна робота. розроблено цілу низку заходів. Докладніше про булінг та протидію йому:

Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої та неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути, чи була заподіяна школа психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

 

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

-         систематичність (повторюваність) діяння;

-         наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігач (за наявності);

-         дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

 

Види булінгу

Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.

Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.

Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, по- ширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.

Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у роздягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти тощо.

Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).

 

Хто може бути жертвою булінгу:

        діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків;

        невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні

        діти, які мають руде волосся, повні чи худі;

        діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);

        діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками;

        діти, які відрізняються від інших будь-чим.

Хто може бути агресором/агресоркою:

        вони зазвичай фізично сильніші за інших;

        виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;

        вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;

        мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.

Хто може бути спостерігачами:

        діти з кола кривдника/кривдниці;

        однокласники/однокласниці;

         випадкові учні/учениці;

        всі, хто бачить ситуацію булінгу.

 

Наслідки булінгу для потерпілого/потерпілої (жертви булінгу)

        Замкнутість

        Страх

        Безсоння

        Низька самооцінка

        Агресія

        Погіршення здоров'я

        Тривожність

        Залежності

        Потрапляння під вплив

        Самотність

        Суїцидальні нахили та інші негативні наслідки

Наслідки булінгу для кривдника/кривдниці (булера)

        Агресивна поведінка

        Прояви насильства

        Скоєння правопорушення

        Відторгнення колом друзів, однокласників

        Егоїзм

        Байдужість до почуттів інших

        Невміння спілкуватися спокійно

        Сприймається оточуючими, як агресор

        Постійне перебування в конфлікті

        Непорозуміння з батьками/педагогами

        Погіршення здоров`я

        та інші негативні наслідки

        Адміністративна відповідальність:

v якщо дитині є 16 років

штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.)

громадські роботи від 20 до 60 годин

v якщо дитині до 16 років відповідальність несуть батьки, або особи які їх замінюють, а саме:

штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3 400 грн.)

громадські роботи від 20 до 60 годин

Наслідки булінгу для спостерігачів

        Не комфортне оточуюче середовище

        Небезпечне освітнє середовище

        Втрата дружби та довіри

        Втягнення в ситуацію насильства

        Втягнення в ситуацію булінгу

        Пригнічений стан

        Погіршення здоров`я та інші негативні наслідки

Хто несе відповідальність?

Учасники освітнього процесу:

-        Штраф від 50 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн.)

-        Громадські роботи від 20 до 60 годин

Батьки або особи, які їх замінюють у випадку, якщо діяння вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років:

-        Штраф від 50 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн.)

-        Громадські роботи від 20 до 60 годин

 

Обов'язки суб'єктів:

Батьків здобувачів освіти

- сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування);

-        виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.

Здобувачів освіти

- повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників

- повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком якого вони були особисто або інформацію про які отримали від інших осіб, вживати невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування).

 

Права суб'єктів:

Батьків здобувачів освіти

-        Отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, в тому числі щодо надання соціальних та психолого педагогічних послуг особам, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування);

-        Подавати заяву керівництву або засновнику закладу освіти та загальної середньої освіти про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь якого іншого учасника освітнього процесу;

-         вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

Здобувачів освіти

-        Захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю здобувача освіти;

-        Отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування).

Педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників

- Захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю.

 

Нормативно-правові акти:

    Телефони довіри 

             -  Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);

             -  Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;

             -  Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;

             -  Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;

             -  Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 76;

             -  Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;

             -  Національна поліція України 102 

ПЛАН ЗАХОДІВ

щодо створення безпечного освітнього середовища, правил поведінки, алгоритму дій щодо випадків булінгу

Захід

Термін

Відповідальний

1.     

Перевірка приміщень, території школи з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу (цькування), та організація належних заходів безпеки (пост охорони, контрольно-пропускний режим, спостереження за місцями загального користування (їдальня, коридори, ігрові майданчики, шкільне подвір’я тощо) i технічними приміщеннями)

Постійно

Заступники директора Мацієвська С.О., Кубанська Л.В., педагогічні працівники, охоронець школи, сторож

2.     

Цикл заходів в рамках співпраці зі Шкільним офіцером поліції (профілактика правопорушень, відповідальність, розв’язання конфліктів, протидія булінгу, запобігання насильству, в тому числі домашньому та сексуальному)

Протягом року

Шкільний офіцер поліції

 

3.     

Цикл заходів в рамках співпраці з Сектором ювенальної превенції Святошинського району (профілактика правопорушень, відповідальність, розв’язання конфліктів, протидія булінгу, кібербулінгу, запобігання насильству, в тому числі домашньому та сексуальному)

Протягом року

Сектор ювенальної превенції Святошинського району,

ЗДВР

Мацієвська С.О.

4.     

Моніторинг безпечності та комфортності школи та освітнього середовища шляхом опитування, анкетування

Протягом року

Психолог

Ягода Т.В.

5.     

Розміщення на сайті школи інформації з проблем насильства, в тому числі домашнього

Протягом року

Реалізатори проекту «Інформаційний простір»

6.     

Робота консультативної психолого-педагогічної служби школи щодо здійснення допомоги батькам у вихованні дітей, координації дій батьків і вчителів у корекції поведінки учнів, вирішенні конфліктних ситуацій

Протягом року

Соціально-психологічна служба

7.     

Ознайомлення учнів зі Статутом школи, Кодексам учня 40-ї, правилами внутрішкільного розпорядку

1 тиждень вересня

Класні керівники

1-11-х класів

8.     

Акція «Мої права та обов’язки»

Грудень

Класні керівники

1-11 класів

9.     

Виставки в бібліотеці та фойє школи «Запобігання насильству», «Захист прав людини», «Правові  знання – школярам, батькам»

Протягом року

Бібліотекар школи Чаплінська Т.М.

10.  

Проведення засідань Ради з профілактики правопорушень серед учнів школи

Згідно плану роботи

Заступник директора з ВР Мацієвська С.О.

11.  

Алгоритм дій щодо випадків булінгу:

- Доведення до відома учнів, батьків щодо їх обов’язку повідомляти про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб

- Відповідно до поданої заяви про випадки булінгу (цькування) стосовно дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу видання рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб

- Наказом по школі створюється комісія з розгляду випадків булінгу (заступник директора, педагогічні працівники, соціальний педагог, психолог, батьки постраждалого та булера)

- Якщо Комісія визнала, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор школи зобов'язаний повідомити ювенальну поліцію та Службу у справах дітей

- Якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор школи має повідомити постраждалого

- Рішення Комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії

 

 

Постійно

 

 

Класні керівники

1-11 класів

 

Директор школи

Полторацький О.Е.

Директор школи, заступник директора з ВР Мацієвська С.О.

 

Директор школи, заступник директора з ВР Мацієвська С.О.

 

заступник директора з ВР Мацієвська С.О.

12.  

Соціальні та психолого-педагогічні послуги учням, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг. Психологічний супровід жертв булінгу.

Постійно

Соціально-психологічна служба

13.  

Консультаційні години практичного психолога, соціального педагога

Згідно графіка

Соціально-психологічна служба

 

Перегляди: 311
Друк