Відбір прийомів педагогічного впливу повинен бути чітким і педагогічно виправданим.
Бачити добре в людині завжди важко… Добре в людині доводиться завжди проектувати, і педагог це повинен робити. Він повинен підходити до людини з оптимістичною гіпотезою, навіть з деяким ризиком помилитися.
А.С. Макаренко
1.2. Технологія педагогічного впливу
Тут ви познайомитеся з тим, як саме потрібно поводитися в той самий момент, коли на Вашому уроці спостерігається поведінка, спрямована на залучення уваги, і ця поведінка не дає вам можливість нормально працювати. Ви познайомитеся з багатьма корисними прийомами, використовуючи які Ви будете залишатися в межах партнерського стилю спілкування й у той же час зможете припинити чи поступово звести нанівець небажану поведінку. Ці прийоми згруповані відповідно до загальних стратегій.
1.2.1. Стратегія: мінімізація уваги
Відбувається парадоксальна річ: природним чином реагуючи на витівки учнів, метою яких є залучення уваги, ми по суті даємо їм позитивне підкріплення своєю увагою, закріплюючи їхню погану поведінку. Вони починають відчувати себе частиною навчального процесу, почувати приналежність до групи тільки тоді, коли одержують багато зауважень, а наші гнівні проповіді і погрози сприймають як вид особливої уваги до себе. Навіщо ж підтримувати за допомогою уваги таку поведінку? Стратегія мінімізації уваги містить багато прийомів, покликаних зменшити демонстративну поведінку, оскільки вона буде залишатися непоміченою.
Ігноруйте таку поведінку. Часто кращий спосіб припинити демонстративну поведінку – перестати на неї реагувати. “Немає відповіді” - значить мета не досягається за допомогою цієї дії. Коли учень поводиться демонстративно, запитайте себе подумки: “Що станеться, якщо я зовсім проігнорую його витівку”. Якщо в даному випадку Ви переконаєтесь, що нічого екстраординарного не станеться, крім лише того, що він буде позбавлений Вашої уваги, сміливо застосовуйте прийом ігнорування. Через кілька спроб учень припинить поводитися подібним чином.
Контакт очима. “Уважно подивіться на нього, - радять досвідчені вчителі. – Він знає, що робить. Він знає, що я знаю, що він робить. І він знає, що цей погляд означає «припини». Уважний погляд (без осуду) – це вся увага, яку він «виручив» за свою витівку. Ніяких слів – тільки погляд”.
Станьте поруч. Фізичне наближення – інший інструмент, що допомагає мінімізувати поведінка, спрямоване на залучення уваги. Проводячи урок, просто підійдіть і станьте поруч з порушником. Без контакту очима і без слів. Учень починає розуміти, що робить щось не те, коли викладач стоїть так близько.
Використовуйте прізвище учня. Цей прийом дозволяє одночасно дати мінімум уваги “у винагороду” за демонстративну поведінку і рекомендувати учню приєднатися до того, про що йдеться в навчальній групі. Викладач робить це, періодично, вставляючи прізвище учня в контекст уроку. Це може звучати так: “Таким чином, квадрат гіпотенузи, Петренко, дорівнює сумі...” Або: “Коли, Іванчук, Президент України підписав Указ про…”
Пошліть “секретний сигнал”. Це може бути якийсь жест або знак, зміст яких відомий учням. Наприклад, прикладання пальця до губів, схрещування рук тощо.
Робіть письмові зауваження. Якщо Ви знаєте, що завтра на Вашому уроці буде учень з поведінкою, спрямованою на привертання уваги, заздалегідь приготуйте купку однакових записок з таким змістом: «Будь ласка, припиніть робити те, що ти зараз робиш”. Просто кладіть записку йому на стіл, коли він «розійшовся». Не треба нічого говорити – усе написано.
Формулюйте “Я – висловлення”. Бувають ситуації, коли нерви не витримують, і просто хочеться крикнути учню, що заводить навчальна група: “Припиніть негайно!”
Психологи радять у цих випадках застосовувати “Я-висловлення”. Це словесне твердження дає в специфічній формі інформацію про порушення поведінка і про те, яке враження воно справляє на Вас. Ось приклад: “ Петренко, коли ти щось там шепчеш своєму сусідові під час викладення мною нового навчального матеріалу, я відчуваю сильне роздратування, тому що я втрачаю думку. Будь ласка, припини”.
“Я-висловлення” складається з 4 частин:
перша – містить опис поганої поведінки, що має місце тут і зараз: “…коли ти …шепчеш… під час викладення ...”
друга – називає почуття викладача в цей момент: “...я відчуваю сильне роздратування...”
третя – описує ефект від поганого поведінка: “...тому що я втрачаю думку...”
четверта – містить прохання: "будь ласка, припини".
Якщо використовуючи "Я-висловлення", Ви будете щирі в словах і інтонаціях, Ви зможете вплинути на багатьох учнів.
1.2.2. Стратегія: робіть несподіванки
Іноді можна припинити небажану поведінку, діючи зненацька. Коли ми щось зненацька "викидаємо", то це може так тлумачитись: "Я все бачу і знаю, що ви робите, але не збираюся грати у вашу гру і повідомляю вам про це ось таким незвичайним способом". Будь-яка гра вимагає щонайменше двох учасників або сторін. Якщо уже відмовлятися від гри, то краще робити це незвичайним способом. Короткий спалах сміху краще, ніж що-небудь інше, може розрядити атмосферу в навчальна група. Чим більше буде гумору в момент припинення небажаної поведінки, тим швидше вона припиниться.
Ось деякі конкретні прийоми даної стратегії.
Виключіть світло. Це старий випробуваний спосіб, що давно використовується викладачами. Коли хтось з учнів чи вся навчальна група стає некерованими, вимкніть світло і зачекайте кілька хвилин. Немає необхідності в зауваженні, адже вони і самі прекрасно розуміють, що порушують дисципліну.
У цій ситуації мовчання дає більший ефект, ніж голосні слова.
Почніть говорити тихим голосом. Відомі результати соціологічного опитування учнів середніх шкіл. На запитання: "Що вам більше всього не подобається в школі?" більшість учнів відповіли: "Учителі, що репетують".
Викладацький крик сильно знижує самоповагу і внутрішню волю учнів. Коли ми починаємо говорити тихіше, учні починають прислухатися, звертати на нас увагу, а це відволікає їх від небажаної поведінки. Коли ми говоримо спокійно, вони теж говорять спокійно.
Змініть Ваш голос. Використовуйте незвичайну манеру говорити, змінюйте тональність голосу, вимовляння окремих слів, наголоси. Цим можна відволікти учнів від небажаної поведінки і змусити їх звернути на себе увагу.
Тимчасово припиніть урок. Учні знають, що викладач у навчальній групі для того, щоб “вести” урок. Коли Ви перериваєте урок і "нічого не робите" кілька хвилин, Ви посилаєте учням виразний сигнал про те, що пора припинити небажане поведінка. "Нічого не робити" можна, стоячи біля дошки чи присівши до столу. "Дайте мені знати, коли будете готові продовжувати урок" – це все, що вам потрібно сказати. Як правило, в такому випадку швидко відновлюється встановлений порядок.
1.2.3. Стратегія: відволікайте учня
Ніхто довго не може робити дві справи одночасно. А саме це і відбувається, коли учень порушує порядок в навчальна група. Ви можете просто відволікти його від цього заняття, сфокусувавши його увагу на чому-небудь іншому. Як це зробити практично?
Задавайте прямі запитання. У момент, коли учень порушує дисципліну, корисно задати йому пряме запитання: "Петренко, яке завдання ми щойно виконали?" або "Іванчук, що ти думаєш з цього приводу?" Цю техніку ми рекомендуємо сполучити з прийомами п.1.2.1.
Віддайте пряме розпорядження. "Петренко, вирівняйте столи! Іванчук, віднеси цей зошит у викладацьку!"
Тільки не дуже часто використовуйте цей прийом, тому що дехто може вирішити, що саме таке їхнє поведінка нагороджується особливими дорученнями. Але як одноразова міра вона працює дуже добре.
Змініть діяльність. Якщо відразу багато учнів "скаженіють", щоб залучити вашу увагу, різко змініть їхню діяльність, відволікаючи від порушення поведінки. Попросіть їх звільнити робочі місця для нового завдання, вийняти інші книги, послухати нове завдання тощо.
1.2.4. Стратегія: Звертайте увагу навчальної групи на приклади гарної поведінки
Корисніше не говорити порушнику про його погане поведінка, а приділити увагу комусь з його товаришів, хто сидить поруч і поводиться добре. Так ви підкреслите, що гарна, а не погана поведінка, заслуговує на увагу викладача і його повагу.
1.2.5. Стратегія: пересаджуйте учнів
Учні, що мають потребу в увазі, як правило, мають потребу в аудиторії. Коли ви відсаджуєте таких учнів від їхніх глядачів, ви позбавляєте їхньої головної нагороди, і це змушує учнів заспокоюватися.
Тепер підберіть прийоми екстреного педагогічного впливу для учнів, мета "поганої" поведінки котрих – привернення уваги.
Якщо ваш план дій описує учня, метою поведінки котрого є одержання Вашої уваги, вибирайте придатні для нього прийоми з описаних вище. Враховуйте при виборі три основні фактори: вік учня, що для нього буде вражаючим, що підходить Вам, як особистості і як професіоналу.
Випишіть обрані техніки в розділ вашого плану. Плануючи цей крок, пам’ятайте, що педагогічний вплив не є покаранням. Поставтеся до нього, як до заходу з двома цілями: зупинити невідповідне поведінка, що має місце в даний момент, і вплинути на вибір учнем у майбутньому більш прийнятної поведінки.
Всі стратегії і техніки педагогічної впливу приведено в таблиці.
Стратегії | Техніки |
Мінімізація уваги |
|
Робіть несподіванки |
|
Відволікайте учня |
|
Далі буде